Zdravý talíř

Pestrou zdravou výživou se rozumní lidé zaobírají už od pradávna. Starověcí léčitelé věděli, že lidské tělo ke správnému fungování potřebuje jak bílkoviny obsažené např. v mase, tak stravu pestrou na vitamíny z ovoce a zeleniny. Ale známá „výživová pyramida“ vznikla až ve 20. století. Ta jako základ stavěla sacharidy (těstoviny, obiloviny, pečivo), navazovala na ně ovocem a zeleninou, výš umístila živočišné bílkoviny (mléko, mléčné výrobky, vejce a maso) a na úplný vrchol kladla oleje, sůl a cukr. V současné době však světovému názoru vévodí tzv. zdravý talíř – diagram přehledně znázorňující doporučený poměr jednotlivých druhů potravin v našem jídelníčku.

Základem je znalost vlastního těla a jeho potřeb

Všeobecné principy mají pravdu v tom, že náš jídelníček by měl být pestrý a vyvážený. Měl by střídat všechny složky zdravého talíře, a to nejlépe v jejich základní podobě: ne hranolky, ale brambory ???? Ne obiloviny obsažené v bílém pečivu, ale přímo jako přílohy k jídlům, např. jáhly, ovesné vločky, pohanku nebo divokou rýži. Zeleninu a ovoce čerstvé, ne v podobě kompotů či sterilizovaných plechovek. Do správného režimu dne patří i pramenitá voda v objemu podle vzorce: tělesná hmotnost krát 30 ml. To vše má být rozdělené do malých dávek (5 až 7 jídel denně), ne pouze k obědu a večeři.