10 vitamínu, které vaše kůže ocení

1. Vitamín A

Reguluje dělení buněk a částečně tak brání vzniku rakoviny. Je nezbytný pro správné fungování zraku, zpomaluje vývoj šerosleposti. Jeho nedostatek se projevuje mimo jiné i zánětem očního víčka - tak zvaným ječným zrnem.

Jak pomáhá kůži:

  • Zpomaluje projevy stárnutí kůže a zvyšuje její odolnost syntézou bílkovin.
  • Zvyšuje průtok krve a tím napomáhá k lepší hydrataci pokožky.
  • Urychluje hojení kůže spálené sluníčkem.
  • Pomáhá při prevenci černých teček.

Kde ho najdete:

  • Mrkev, máslová dýně, meruňky, brokolice, mango, hovězí játra.

2. Vitamín B2

Podporuje správné fungování nervové soustavy, společně s železem napomáhá vzniku červených krvinek a ovlivňuje zdraví kůže i zraku. Dobře působí proti migrénám. Při nedostatku vitamínu B2 praskají koutky úst a na spodním rtu vznikají svislé čárky a tenké vrásky. Ačkoliv časem mizí, ret zůstává svraštělý.

Jak pomáhá kůži:

  • Vytváří látky podporující antioxidanty. Uklidňuje tak svědivou pokožku.
  • Hydratuje pleť.
  • Pomáhá buněčnému dýchání.
  • Omezuje loupání kůže antioxidačními procesy.

Kde ho najdete:

  • Brokolice, houby, ústřice, jogurt, sója.

3. Vitamín B3

Pomáhá od bolestí hlavy, zmírňuje deprese, snižuje cholesterol i vysoký krevní tlak. Nedostatek vitamínu B3 se na kůži projevuje otoky, rudými skvrnami, drsnou a loupavou kůží.

Jak pomáhá kůži:

  • Přispívá k ochraně před některými druhy kožní rakoviny.
  • Redukuje produkci kožního mazu a předchází tak tvorbě akné.
  • Hydratuje pleť.
  • Zlepšuje ochranné vlastnosti kůže.

Kde ho najdete:

Tuňák, brambory, rajčata, kuřecí prsa, hrách, fazole.

4. Vitamín B6

Umožňuje růst buněk, podílí se na metabolických reakcích v mozku a pomáhá tvořit neurotransmitery, které přenáší informace v nervové soustavě. Nedostatek vitamínu se projevuje podélnými rýhami na nehtech. Podle nových studií může zmírňovat ranní nevolnosti při těhotenství.

Jak pomáhá kůži:

  • Pomáhá léčit ekzém, protože urychluje metabolické a chemické reakce v buňkách.
  • Hydratuje pleť.
  • Reguluje hormony a tím bojuje proti akné i kožním skvrnám.

Kde ho najdete:

Banány, brokolice, vodní meloun, rýže, kuřecí prsa, špenát.

5. Vitamín B7

Je také známý jako vitamín H, podle německého slova Haut - kůže. Patří mezi vitageny, které jsou zdrojem energie a štěpí cukry, tuky i bílkoviny. Pomáhá s léčbou cukrovky, zpevňuje kůži, vlasy i nehty a zabraňuje šedivění vlasů.

Jak pomáhá kůži:

  • Obnovuje hydrataci kůže zvýšením produkce mastných kyselin.
  • Uklidňuje svědivou pokožku.
  • Pomáhá tělu lépe se vypořádat s ekzémem.
  • Bojuje proti seboreické dermatitidě - kožnímu onemocnění projevujícímu se lupovitými zánětlivými ložisky kůže.

Kde ho najdete:

  • Zelený hrášek, květák, mandle, vlašské ořechy, losos, sója.

6. Vitamín C

Antioxidant, který posiluje imunitní systém, se nachází v nejvyšších vrstvách pokožky (epidermis) i v hlubší vrstvě kůže (dermis). Zlepšuje prokrvení a urychluje přísun živin. Tím udržuje pokožku zdravou.

Jak pomáhá kůži:

  • Redukuje poškození buněk a napomáhá hojení ran díky ochraně těla před volnými radikály.
  • Podporuje funkci opalovacích krémů ochranou kůže před škodlivým UV zářením.
  • V kombinaci se zinkem a mědí udržuje elasticitu pleti.
  • Snižuje produkci melaninu a zesvětluje pleť

Kde ho najdete:

  • Rajčata, kiwi, grepy, jahody, špenát, červené papriky, pomeranče.

7. Vitamín D

Podporuje imunitní systém, zlepšuje funkci svalů i mozku a pomáhá správnému fungování slinivky. Jedním z nejlepších zdrojů vitamínu D je sluneční záření. Pro dostatečnou tvorbu vitamínu stačí kůži dopřát přibližně 10 minut vystavení slunečním paprskům.

Jak pomáhá kůži:

  • Obnovuje kožní buňky a zmírňuje ekzémy.
  • Omlazuje zralou pleť.
  • Kontroluje přirozené ochranné mechanismy kůže.

Kde ho najdete:

  • Losos, kefír, treska, olej z tresčích jater, jogurt.

8. Vitamín E

Zlepšuje imunitní systém, podporuje správné fungování nervového systému a zlepšuje zrak. Především v kombinaci s vitamínem C pohlcuje škodlivé UV záření a chrání tak kůži.

Jak pomáhá kůži:

  • Podporuje cirkulaci krve a tím napomáhá k léčení kožních zánětů.
  • Díky svým antioxidačním účinkům zjemňuje drsnou pleť, zmenšuje vrásky a kožní rýhy.
  • Zesvětluje tmavé tečky.

Kde ho najdete:

  • Avokádo, slunečnicová semínka, mandle, vlašské ořechy, krevety, tofu.

9. Vitamín F

Tělo si jej nedokáže vyrábět samo, musí se dodávat potravou. Podporuje funkci buněčných membrán, chrání játra a zabraňuje kornatění cév. Tento vitamín je důležitý pro správný vývoj dětí.

Jak pomáhá kůži:

  • Podílí se na tvorbě a funkci buněčných membrán a tím udržuje pleť pružnou a mladistvou.
  • Bojuje proti akné.
  • Podporuje obnovu kůže a tím podporuje hojení kožních nedokonalostí a jizev.

Kde ho najdete:

  • Vlašské ořechy, olivový olej, losos, avokádo, mandle, obilné klíčky.

10. Vitamín K

Podporuje srážlivost krve a tím pomáhá při hojení ran. Využívá se ale i při nadměrném menstruačním krvácení. Snižuje riziko vnitřního krvácení, proto jej lékaři dodávají před a po operacích. Je důležitý pro růst kostí a buněk.

Jak pomáhá kůži:

  • Redukuje tmavé kruhy pod očima, černé tečky i křečové žíly díky podpoře srážlivosti krve.
  • Ovlivňuje tvorbu pojivových tkání a tak zvyšuje pružnost pleti a zjemňuje vrásky.

Kde ho najdete:

  • Špenát, vejce, růžičková kapusta, zelí, zelené fazolky.